نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

بهترین روش دم کردن زعفران

روش های مختلف دم کردن زعفران
زعفران درجه یک، گرانترین ادویه در جهان محسوب می‌شود و در کنار طعم و عطر بی¬نظیری که به غذاها می‌دهد، فواید زیادی برای بدن دارد. از جمله خواص زعفران می¬توان به موارد زیر اشاره کرد:
آنتی اکسیدان قوی، کاهنده استرس و اضطراب، از بین برنده سلول های سرطانی، کاهش دهنده وزن بدن (کم کردن میزان اشتها برای مصرف میان وعده‌ها) و کاهش دهنده قند خون.
یکی از روش‌های نوین در صنعت کشاورزی، کشت به روش آیروپونیک است. برند زرپرک محصولات خود را با این روش تهیه می¬کند که در این نوع تولید، کیفیت و مرغوبیت زعفران حفظ و تمام نیازها در گلخانه تامین می¬گردد. با این متد کشت، عطر و رنگ¬دهی بیشتری خواهد بود و مناسب برای استفاده در غذاها، مرباها و دمنوش‌ها است.
دم کردن زعفران با روش¬های مختلفی انجام می¬شود و هدف این روش¬ها بهره¬مندی از عطر و رنگ حداکثری این ادویه در مواد غذایی است. در این مقاله قصد داریم تا سه روش دم کردن که بیشترین رنگ¬دهی و عطر را به همراه دارند بررسی کنیم.
دم کردن زعفران با آب جوش
سنتی ترین روش که بیشتر خانواده‌ها از آن استفاده می کنند، استفاده از آب جوش است. در این روش، زعفران را به مقدار زیاد سابیده و درون قوری و یا ظرف شیشه‌ای ریخته، مقداری آب جوش به آن اضافه ‌کنید و اجازه دهید تا برای 10 الی 20 دقیقه دم بکشد. برای بیشتر شدن رنگ در این روش، بسیاری از افراد، ظرف را روی حرارت غیرمستقیم قرار می‌دهند.
دم کردن زعفران با یخ
یک روش تقریبا جدید، استفاده از یخ است. این روش به مراتب زمان بیشتری نسبت به راه حل قبلی نیاز دارد اما در انتها طعم و رنگ، بسیار بهتر از روش پیشین می‌شود.
برای اینکار، زعفران سابیده شده را درون یک ظرف شیشه‌ای بریزید و چند تکه یخ به آن اضافه کنید و اجازه دهید، با دمای محیط، یخ‌ها آب شوند. دم کرده شما آماده شده است. بعضی از افراد در همین مرحله، مقدار بسیار کمی آب جوش نیز اضافه می‌کنند تا رنگ¬دهی بیشتر از قبل شود.
دم کردن زعفران با یخ و آب جوش:
شاید این روش، روشی باشد که حداکثر رنگدهی همراه با طعم و عطر فوق العاده را در زمان کوتاه ایجاد می¬کند.
زعفران سابیده شده را درون یک ظرف شیشه‌ای بریزید، و همزمان یک تکه یخ و مقداری آب جوش را به آن اضافه کنید. به این طریق، یک شوک وارد شده و باعث می‌شود رنگ روشن و شفاف به خود بگیرد. این روش زمان کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و مناسب برای افرادی است که وقت لازم برای دم کردن با آب جوش و یا یخ به تنهایی را ندارند.
چند نکته مهم:
• در دم کردن زعفران بدون در نظر گرفتن روش‌های آن، استفاده از نمونه درجه یک با کیفیت بالا است. چرا که اگر کیفیت متوسط یا پایین باشد، روش‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، ترتیب اثر نخواهد داد و زعفران دم کرده با کیفیتی نخواهید داشت.
• دقت داشته باشید میزان آب استفاده شده برای دم کردن زیاد نباشد، چون نه تنها رنگ¬دهی کمی خواهد داشت، بلکه در صورت استفاده برای تزیین برنج، باعث خیسی برنج و ایجاد ظاهری نامطلوب می¬شود. برای مثال نصف قاشق چای¬خوری زعفران سابیده شده، دو تکه یخ مناسب است.
• از دم کردن به مقدار و حجم زیاد خودداری کنید. بهترین کار، استفاده برای همان وعده غذایی است. اگر در دفعات اول به مقدار زیاد درست کردید، داخل یک بطری شیشه‌ای بریزید و در جای خنک نگهداری کنید. مدت زمان نگهداشتن زعفران دم کرده حداکثر یک هفته است، بعد این مدت، به صورت لزج می‌شود و خاصیت و طعم خود را از دست می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *